animals de companyia i gats ferals

Bon dia!! Em dic Isabel i sóc nova en el món de la Salut Pública. Tinc un parell de dubtes, espero que em podeu ajudar!

1) Tinc una queixa d'un ciutadà que posa de manifest que el veí de dalt té dos gossos que orinen a la terrassa i evidentment l'orina cau a la seva terrassa. Llavors tinc el dubte de si realment és un problema de salut pública o és un problema de la comunitat de veïns...?

2) GATS FERALS. Hi ha una de les colònies de gats ferals que tenim, que està un xic descontrolada (estem fent una campanya de xoc d'esterilització) i els veïns comencen a estar cansats, hi ha hagut varis enfrontaments verbals entre els veïns i la cuidadora però ara han anat una pas més enllà, que és destruir les menjadores amb el pertinent cobertís perquè no es mulli el menjar en el cas que plogui, tirar les safates i el menjar al contenidor. NO sabem qui ha sigut, llavors teniu alguna proposta de com actuar? jo havia pensat amb una carta informativa per tot el veïnat del voltant d'aquesta colònia de gats, però poder els que teniu més experiència en el món de la Salut Pública teniu alguna eina més.

Moltes gràcies

Darrera resposta: Elena Planella Fabrellas 18/11/2019 - 11:05
1
Categories:
Animals de companyia

5 comentaris

Planella Fabrellas, Elena

Bon dia,

Pel que fa a la puntualització d'en Josep Lana, entenc doncs que el decret 6/1999 (que desplega la llei 3/1988) no va ser derogat totalment pel pel decret legislatiu 2/2008?

Gràcies

Lana, Jose

Puntualitzo que sols responc a primer punt.

Tal i com diu la Sílvia, la línia de la mediació potser la que dona millors resultats. A part d’això,  aquest és un tema de salut pública que afecta a la comunitat de propietaris. El primer que s’hauria de fer es comprovar si el President/a  de la Comunitat  ha fet alguna gestió per solucionar-lo.

En cas que el propietari dels gossos no hagi fet cas al president,  l’Ajuntament pot fer una visita per comprovar de brutícia d’aquestes terrasses i fer un  informe basat en el decret  6/1999, de 26 de gener, pel qual s’estableixen les condicions de manteniment dels animals de companyia. Ja que la situació d’insalubritat pot suposar un incompliment dels articles 2.3 i 2.5 de l’esmentat decret.

A partir de la visita  i redacció de l’informe potser la situació d’insalubritat s’arregli. Si no es així,  l’Ajuntament podria iniciar un procediment sancionador o el veïns podrien anar a la via judicial per fer valer els seus drets.

Sala Márquez, Isabel

Hola Jose, aquestes comprovacions (sobre les gestions que ha pogut fer o no la comunitat o el president de la comunitat) les soleu fer en la mateixa visita o via telefònica? en la meva feina anterior era tot a cop de telèfon i aquí m'han remarcat molt que no telèfon i no correu.

I al fer la visita, hauria d'anar al pis del veí que posseeix aquets dos gossos? ja que tampoc tinc les dades del "suposat" causant d'aquesta queixa.

Moltes gràcies

Del Fresno i Marimon, Sílvia

Bon dia Isabel, crec que el primer que hauries de fer és mira si teniu ordenança municipal que reguli el tema dels animals, llavors crec que pels diferents dubtes:

1) Nosaltres el tractem com un problema de salut pública ja que ho recull l'ordenança i primer fem una visita de comprovació, amb la mediadora (com tu dius no deixa de ser un problema de la comunitat i sovint rascant una mica descobreixes conflictes veïnals) i s'intenta la mediació. Sol funcionar en el 50%, si no funciona hi enviem la policia per a que es compleixi l'ordenança i en cas de no solucionar-ho passsem a obrir expedient i sanció.

2) Tema gats ferals, és el TEMA! Lo ideal seria que estiguéssin les colònies recollides a l'ordenança, llavors com bé dius informar a les veïnes de que un cop esterilitzats els gats es redueixen els problemes, fer sessions de mediació, lo de l'esterilització és ideal, mirar que les alimentadores només donin pinso i no s'embruti la zona, formar també les alimentadores...

Espero que aquesta petita col·laboració et pugui ajudar :)

Gràcies.

Sala Márquez, Isabel
Bon dia Silvia! Primer de tot moltes gràcies. Aquí tenia el dubte, perquè el meu cap ho veu com un problema entre veïns i jo quan vaig mirar la ordenança del municipi, vaig veure que contempla "responsabilitats en la propietat privada” Les persones propietàries o posseïdores d'animals han d'adoptar mesures que impedeixen que les deposicions i orins dels animals que estiguin en els balcons o terrasses afectin els habitatges dels veïns o la via pública. Es prohibeix acumular deposicions d'animals domèstics en els immobles. Llavors tenia el dubte de com respondre i com procedir amb aquesta queixa. Al mateix passa amb els gats ferals, també està contemplat en la ordenança. Esta molt bé això de poder anar directament amb algú de mediació! Gràcies de nou