Nius orenetes

Bon dia, 

A Santa Coloma de Cervelló hi ha diversos edificis que tenen nius d'orenetes (protegides) i en els baixos de dos d'ells tenim un bar restaurant amb terrassa , una gelateria amb terrassa,  i un  consultori d'una fisioterapeuta. 

Al meu entendre, i així ho trasllado als establiments,  les orenetes estan protegides i per això no es poden treure els nius, però que per garantir la salubritat  poden adoptar mesures com col·loicar un voladís sota els nius  (que s'ha de netejar periòdicament ) i que en tot cas atès que la façana de l'edifici i  l'establiment són de titularitat privada ha de ser entre la comunitat de propietaris i els responsables de l'establiment que trobin una sol·lució  acord amb la normativa tant  de salut pública com de  protecció de la fauna .

El cas es que no estan d'acord i  ara ens demanen que s'ocupi del tema l'Ajuntament. Volia consultar-vos , si teniu situacions com aquestes i que feu als vostres municipis 

Moltes gràcies, 

Anna

Darrera resposta: Ramon Montaña Vázquez 26/05/2026 - 13:21
1
Etiquetes:
nius Orenetes
2
Categories:
Altres, Sanitat ambiental

3 comentaris

Montaña Vázquez, Ramon

Bon dia,

Les orenetes un cop han ocupat el seu niu no es poden alterar, ni sobre elles i ni sobre els nius.

Només abans de la migració, la substitució de nius no ocupats requereix d'autorització de medi natural i la compensació amb la creació de nous nius, tot supervisat pel cos d'agents rurals. Sempre que estigui disn dels supòsits d'autorització, per exemple: en cas d'obres, etc.

Pots contactar amb el cos d'agents rurals, competents en matèria de protecció de fauna protegida.

Els agents rurals també fan inventari de l'existència dels nius que se'ls comuniquen, per vigilar que no s'alterin.

També poden informar al veïnat de les obligacions i responsabilitats de danys causats sobre fauna protegida.

Pérez Rodríguez, José Manuel

Independentment de que hi ha la normativa i que la normativa és clara i que se'ls hi pot enviar i dir, també se'ls ha d'advertir que qualsevol cosa que els passi a les orenetes o als nius finalment serà delicte ecològic i poden anar a presó. Per si un cas a algu se li acudeix alguna bagenada. 

Ni ells, ni l'Ajuntament poden fer res en el sentit de treure els nius. La normativa és clara. Han d'entendre que el voladís que dieu és una solució que han d'adoptar amb el seu manteniment i no val dir que no i que s'han de treure els nius. 

Palomero Müller, Sònia

Bon dia, 

En casos en què no estan d'acord, se'ls pot remetre a la normativa:

https://mediambient.gencat.cat/web/.content/home/ambits_dactuacio/patrim...

https://www.orenetes.cat/blog/la-proteccio-legal-de-les-orenetes

https://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/patrimoni_natural/...

precisament les orenetes tenen normativa de protecció estatal, autonòmica i europea:

El decret legislatiu 2/2008, de 15 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de protecció dels animals de la Generalitat de Catalunya recull el següent:

En l’article 33.2 d’aquest decret legislatiu recull el següent: "Pel que fa a les espècies migratòries, es prohibeix especialment la pertorbació dels espais de concentració, cria, muda, hivernada i descans."

L’article 46.1 d’aquesta llei estableix que la quantia de les multes és la següent: "Les infraccions lleus són sancionades amb una multa de 300 euros fins a 3.000 euros; les greus, amb una multa de 3.001 euros fins a 9.000 euros, i les molt greus, amb una multa de 9.001 euros fins a 45.000 euros."

D’altra banda, la llei 42/2007, de 13 de desembre del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat en l'article 57 titulat: “Prohibicions i garantia de conservació per a les espècies incloses al Llistat d’Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial”:

1. "La inclusió al Llistat d’Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial d’una espècie, subespècie o població comporta les següents prohibicions genèriques:

b) Tractant-se d’animals, incloses les seves larves, cries, o ous, la de qualsevol actuació feta amb el propòsit de matar-los, capturar-los, perseguir-los o molestar-los, així com la destrucció o deteriorament dels seus nius i llocs de reproducció, hivernada o repòs.”

A més, a l’article 80 d’aquesta mateixa llei, anomenat “Tipificació i classificació de les infraccions” diu que:

1. "Als efectes d’aquesta llei, i sense perjudici del que disposi al respecte la legislació autonòmica, es consideraran infraccions administratives:

o) La destrucció de l’hàbitat d’espècies incloses al Llistat d’Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial que no estiguin catalogades, en particular del lloc de reproducció, hivernada, repòs o alimentació.

2. Les infraccions recollides en l’apartat anterior es qualificaran de la següent manera:

b) Com a greus les recollides en els apartats a), b), c), d), e), f), g), g bis), h), i), j), k), m), n), o), t), u), v) i w) quan no tinguin la consideració del molt greus (...)"

L’article 81 quantifica l’import de les sancions:

1. "Les infraccions tipificades en l’article anterior seran sancionades amb les següents multes:

b) Infraccions greus, amb multes de 3.001 a 200.000 euros"

Per últim, la Directiva 2009/147/CE del Parlament Europeu i del Consell de 30 de novembre de 2009 relativa a la conservació dels ocells silvestres diu en l'article 1:

1. "La present Directiva es refereix a la conservació de totes les espècies d’ocells que viuen normalment en estat salvatge al territori europeu dels Estats membres en els quals és aplicable el Tractat. Tindrà com a objectiu la protecció, l’administració i la regulació d’aquestes espècies i de la seva explotació."

L’article 5 diu que:

5. "(...) els Estats membres prendran les mesures necessàries per a establir un règim general de protecció de totes les espècies d’aus contemplades a l’article 1, que inclourà en particular, la prohibició de:

b) Destruir o fer malbé de forma intencionada els seus nius i els seus ous i treure els seus nius"

Amb això hi ha prou per explicar-lis que els nius no es poden tocar. 

Salut